Krediitkaardipettused ja panga paroolide väljapetmine
Võõra krediitkaardi andmete alusel ostude tegemiseks kopeeritakse sinu krediitkaardi magnetribal olevad andmed ning valmistatakse nende põhjal võltskrediitkaart. Sina avastad oma konto väljavõttelt summad ostude ja teenuste eest, mida sa teinud või tarbinud ei ole. Ka kasutatakse krediitkaartide võltsimiseks meetodit, mis võimaldab mõne vanema krediitkaardi andmed uue varastatud kaardi andmetega üle kirjutada.
Krediitkaartide turvalisuse tõstmiseks on kasutusele võetud protsessorkaardid. Protsessorkaartide kõrval on säilinud ka magnetriba, et oleks võimalik maksta nendes kauplustes, kus on kasutusel magnetriba lugevad terminalid.
HOIATUS: Ära kunagi saada oma krediitkaardi andmeid internetipõhiselt ega e-posti teel kellelegi enne, kui sa pole veendunud tehingu turvalisuses ja usaldusväärsuses.
- Kui sinu panga poolt sulle välja antud krediitkaart toetab nn turvalise ostude programmi, mis on olemas nii MasterCardil kui Visal (MasterCard Secure ning Verified by Visa), siis võiks eelistada selliseid internetipoode, mis on samuti selle programmiga liitunud. Seal nõutakse kaardikasutaja täiendavat identifitseerimist ning see teeb kaardipettused üsna võimatuks.
- Nii Eestis kui ka välisriikides kaardiga makstes ära luba teenindajal kaardiga oma silme alt lahkuda. Nii väldid võimalikku andmete kopeerimist. Andmete kopeerimine võtab aega vaid mõned sekundid. Liigselt usaldada ei maksa ka tuttavaid ja sugulasi: sageli on esinenud juhtumeid, kus inimene on andnud oma krediitkaardi andmed ühe internetiostu tegemiseks mõnele tuttavale või sugulasele, kes hiljem saadud andmeid kuritarvitab ja kasutab kaarti omaniku teadmata.
- Ära hoia ühes ja samas kohas krediitkaarti ja selle kasutamiseks vajalikku PIN koodi. Ära kanna PIN koodi kaardiga kaasas! Ole hoolikas PIN koodi sisestamisel makseterminali – jälgi, et sinu kõrvalseisjad su PIN koodi ei näeks. Samuti vaata, ega terminalile ei ole paigaldatud mõnda lisaseadet, millega oleks võimalik andmeid kopeerida.
- Kaardi kaotamisest teata pangale viivitamata!
- Suhtu kahtlusega igasse pangateenuseid puudutavasse e-kirja või SMS teatesse, mis teavitab sind erakorralisest olukorrast, mille vältimiseks tuleb sul viivitamata teatada oma pangaandmed – näiteks paroolid. Helista alati oma panka ja kontrolli selline informatsioon üle!
- Kontrolli regulaarselt oma konto väljavõtet. See aitab võimalikke pettusi kiiremini avastada.
- Ära kasuta vähetuntud internetipoode.
Panga paroolide väljapetmine
Pettur püüab sinult kätte saada sinu internetipanga paroolid. Sinu meilboksi saabub kiri, millel on panga logo jmt elemendid ning kus turvakaalutlustel palutakse sul vahetata pangaparoolid .Seetõttu küsitakse informatsiooni ka vanade paroolide kohta. Mingit paroolivahetust tegelikult ei toimu ja sinu poolt saadetud „vana” ehk tegelikult kehtivat parooli kasutatakse sinu konto tühjendamiseks.
HOIATUS: Ükski pank ei palu sul kunagi paroole vahetada e-kirja teel. Paroolivahetus saab toimuda üksnes kas pangakontoris või selles ametlikus internetipangas, kuhu sa oma paroolidega sisened. Kui tekib kahtlus, siis küsi pangast üle!