Mis muutub krüptoettevõtete järelevalves?

18. oktoober 2024

Kuigi krüptovarateenuste järelevalve liigub tulevikus järk-järgult Finantsinspektsiooni vastutusalasse, siis praegu kehtiva seaduse järgi annab kuni selle aasta lõpuni virtuaalvääringu teenuste pakkujatele tegevuslubasid ning teostab järelevalvet endiselt Rahapesu Andmebüroo (RAB). Pikas plaanis toob jõustunud Euroopa Liidu krüptovarade määrus MiCA aga mängureeglitesse muudatusi.

Krüptovarade turg on varasemalt olnud pikka aega magus reguleerimata ahvatlus, pakkudes investoritele nii suuri võimalusi, kui ka märkimisväärseid riske. Mõiste „virtuaalvääring“ asendumine seadustes mõistega „krüptovara“ iseloomustab hästi antud turu arenguid ja selgitab, miks valdkonna reguleeritus laieneb. 

Järelevalve all olevate virtuaalvääringu teenuste nimekiri pikeneb

Seni tegutsesid krüptoettevõtted erinevates riikides kohalike õigusaktide alusel. Eelmise aasta 31. mail võeti aga Euroopa Liidus vastu krüptovarade määrus MiCA (Markets in Crypto-Assets Regulation), mis allutab finantsjärelevalve kontrollile suure osa krüptovaradest ja krüptovarateenustest. Järelevalvet ei hakata tegema vaid seni Eestis virtuaalvääringu teenusteks kvalifitseerunud teenustele, vaid palju rohkemale. Kui rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduses (RahaPTS) nimetatakse virtuaalvääringu teenusteks nelja liiki teenuseid, siis MiCA järgi on neid teenuseid kümme. Nendest osa kattuvad sisult seniste virtuaalvääringu teenustega, aga ülejäänud puudutavad seni reguleerimata teenuseid. Tegevusloa olemasolu nõudvate teenuste nimekirja lisanduvad näiteks krüptovaraga seotud korralduste täitmine kliendi nimel, korralduste vastuvõtmine ja edastamine kliendi nimel, krüptovara kohta nõu andmine ja krüptovaraportfelli valitsemine.

Investorid on rohkem kaitstud

MiCA seab teenuste osutajatele täiendavaid nõudeid, mis lisaks rahapesu riskide jälgimisele toovad üha enam fookusesse vajaduse kaitsta investoreid. Klientide krüptovara või sellele juurdepääsu vahendeid hoidvad teenuseosutajad peavad näiteks hakkama rakendama meetmeid, mis aitavad kaitsta investorite krüptovara kolmandate isikute rünnakute eest. Samuti vastutavad teenuseosutajad edaspidi turu monitoorimise eest, olles kohustatud finantsjärelevalve asutust teavitama kõigist kahtlastest tehingutest, mille taga võib olla katse turuga manipuleerida.

Olulise muudatusena rakenduvad MiCAga nõuded ka teatud liiki krüptovarade emiteerimisele, pakkumisele või kauplemisele võtmise taotlemisele. Need krüptovaradega seonduvad tegevused olid varem täiesti reguleerimata. Seejuures kehtestatakse rangemad nõuded kahte liiki krüptovaradele: e-raha tokenitele ja varapõhistele tokenitele, mis on valdkonnas tuntud termini „stabiilsusrahad“ all ning mida edaspidi tohivad Euroopa Liidu turgudel pakkuda üksnes pangad, e-raha tokenite puhul ka e-raha asutused ning varapõhiste tokenite puhul selleks tarbeks eraldi väljastatava tegevusloa saanud ettevõtted.

Osa krüptovaradest jääb endiselt jäelevalve alt välja

Kolmandat liiki krüptovaradena on MiCAs nimetatud kõiki muid krüptovarasid, mis ei ole e-raha tokenid ega varapõhised tokenid. Nendele krüptovaradele kehtestatakse aga eelkõige vaid pakutava vara läbipaistvust suurendavad nõuded nagu vara olemust kirjeldava valge raamatu avaldamise kohustus ning piirangud reklaamteadete sisule. Investoritel tasub seega krüptovara ostes endiselt valvas olla, kuna muuks krüptovaraks liigituvate tokenite pakkumine ei vaja eelnevat heakskiitu finantsjärelevalve asutuselt. Samuti jäävad teatud turul pakutavad krüptovaraliigid (nagu NFT-d) sootuks MiCA kohaldumisalast välja. Krüptovarateenuse osutajad peavad siiski arvestama, et krüptovarade puhul, millele MiCA kohaldub, ei tohi nad võimaldada klientidel kaubelda selliste krüptovaradega, mis neile rakenduvaid MiCA nõudeid ei ole täitnud. Samuti tuleb arvestada, et osa krüptovarasid võivad kvalifitseeruda ka väärtpaberiteks, neile on seni kohaldunud ja kohalduvad ka edaspidi MiCAst rangemad investeerimisvaldkonna õigusaktid ning selliste krüptovaradega seotud teenuste osutamine ilma vastava tegevusloata on seadusevastane.

MiCA kohaldub järk-järgult

MiCA määrust kohaldatakse erinevat liiki varadele ja teenustele järk-järgult. Eestis täiendab MiCAt ka krüptovaraturu seadus, mis sätestab teatud juhtudel nõuete täitmisele üleminekuaja. Alates käesoleva aasta 30. juunist peavad MiCA nõuetele vastama kõik e-raha ja varapõhiste tokenite emiteerimist, pakkumist ja kaubeldavaks tegemist puudutavad toimingud ning alates 30. detsembrist kohaldub MiCA ka muudele krüptovaradele, mis ei ole e-raha või varapõhised tokenid, samuti mitmetele krüptovarateenustele. Neile virtuaalvääringu teenuse pakkujatele, kellel on enne 30.detsembrit väljastatud kehtiv RAB-i tegevusluba, jääb õigus olemasoleva tegevusloa alusel tegutseda 2026. aasta 1. juulini. Nende teenusepakkujate üle jätkab kuni selle ajani järelevalve tegemist RAB. Asutused, kellel varasemat RAB-i tegevusluba ei ole, peavad alates 30. detsembrist taotlema MiCA kohaldumisalasse jäävate teenuste osutamiseks Finantsinspektsioonilt tegevusloa ning neile hakkab järelevalvet tegema Finantsinspektsioon. Ettevõte, kes otsustab taotleda Finantsinspektsioonilt tegevusluba ja kes ka saab selle, võib krüptovarateenuseid osutada kogu  Euroopa Liidus. Krüptovarateenuseid piiriüleselt osutavalt ettevõttelt ei nõuta kõikides liikmesriikides füüsilist kohalolekut. Need krüptovarateenuste osutajad, kellel käesoleva aasta 30. detsembriks pole RABi, Finantsinspektsiooni või mõnelt teise Euroopa Liidu liikmesriigi järelevalveasutuse tegevusluba, tegutsevad ebaseaduslikult.

Investorid ja tarbijad peavad üleminekuperioodil olema eriti tähelepanelikud

Kuigi pikas plaanis pakub MiCAle üleminek investoritele ja krüptovarateenuste klientidele paremat kaitset, siis lähiaastatel tasub teenuseosutaja valimisel valvas olla. Käesoleva aasta 30. detsembrist 2026. aasta 1. juulini tekib olukord, kus sisult sarnaseid teenuseid võivad paralleelselt osutada nii RABi kui ka Finantsinspektsiooni tegevusloaga ettevõtted, kuid MiCA täiendavaid investorkaitset toetavaid meetmeid on kohustatud rakendama üksnes viimased. Lisainfot tegevusloa taotlemise kohta Finantsinspektsioonilt leiab siit.

Krüptovarasid puudutavate tehingute maht on kasvanud väga suureks, ilma piisava järelevalveta on selles valdkonnas lihtsam eksida läbipaistmatute või ebaausate skeemide võrku. Või kaotada enda varad halvasti juhitud vahendajate tõttu või puutuda kokku turumanipulatsioonidega, mis seavad ohtu nii investorite vara kui ka finantssüsteemi tervikuna. Kuigi üleminek MiCAle võtab veidi aega ning kokkuvõttes peaks iga investeering olema investori jaoks teadlik risk, siis mingil määral maandab uus Euroopa Liidu ülene määrus krüptovaradega seotud riske. Samuti aitab see investoritel saada läbipaistvamat teavet soetatavate varade kohta ning suunab krüptovarasektoris tegutsevaid vahendajaid enda tegevusi põhjalikumalt kontrollima ja hindama, tagades suurema läbipaistvuse ja kaitse klientidele. 

Rohkem uudiseid

Finantsinspektsiooni ja noorteinfoportaali Teeviit korraldatud laste lauamängude konkursi võidutööst sündis Taskuraha rändlauamäng, mis saadeti üle Eesti koolist kooli rändama Ülenurme Gümnaasiumist 8. novembril kell 12. “Taskuraha mäng” on õpetlik ja lihtne lauamäng taskuraha kogumisest ja kulutamisest, mis on suunatud eelkõige algklasside õpilastele. Finantsinspektsiooni juhatuse esimehe…
Finantsinspektsioon ja Eesti Pank koostöös Eesti Väitlusseltsiga kutsuvad väitlusest huvitatud koolinoori Eesti Panga muuseumisse kogema eakaaslaste näidisväitlust aktuaalsetel majandus- ja rahateemadel. Möödunud aastal startinud noorte väitlussarja seekordsel üritusel on teemadeks eesseisvad maksutõusud ning suunamudijate finantssoovituste mõju. Neljapäeval, 14. novembril kell 12–14 on Eesti…
Finantsinspektsioon koostas vastutustundliku laenamise käsiraamatu, mis on abistavaks materjaliks kohtutele, turuosalistele ja tarbijatele, et neil oleks parem mõista vastutustundliku laenamise põhimõttega seonduvaid kohustusi. Käsiraamatus antakse ülevaade krediidi väljastamise eelsetest toimingutest nagu krediidivõimelisuse hindamiseks vajaliku teabe kogumine, kontrollimine ja...